Jumaat, 18 Mac 2016

Turki di tengah-tengah 'perjuangan kemerdekaan baru' di rantau ini.

TC Farid Erdoğan bersama Hacci Salahaddin Açıkalın dan 25 lainnya.
22 jam

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan memberi amaran usaha untuk memecahkan rantau sekali lagi diatur seperti percubaan telah dibuat satu abad yang lalu. Presiden Erdogan berkata Turki adalah di tengah-tengah 'perjuangan kemerdekaan baru' di rantau ini dan memberi amaran bahawa mereka yang cuba untuk memecahkan rantau ini satu abad yang lalu kini sekali lagi berusaha untuk mencapai reka bentuk mereka. Perjuangan kami melaksanakan hari ini di negara kami dan geografi kami sebenarnya adalah perjuangan baru merdeka. Mereka yang menjadi gila selepas gagal mencacatkan badan geografi ini dan memusnahkan semangat 100 tahun yang lalu kini mencari untuk mencapai matlamat ini lagi pada hari ini.Pada masa itu, kita tidak dapat menghalang penetapan sempadan tiruan antara kita. Walau bagaimanapun, hari ini, kita tidak akan tunduk kepada pencacatan perpaduan rohani kita.
"Kami dengar pengisytiharan sama kedua-dua dari akhbar-akhbar Barat dan orang-orang di bahagian atas Kandil Mount (di utara Iraq di mana pengganas PKK terus berkurung). Apa yang mereka katakan? 'Turki boleh stabil hanya jika Erdogan pergi'. Kamu boleh melihat beberapa kolumnis demikian kepada ayat yang sama. Tetapi,melihat pada masa Erdogan datang dan melihat keadaan di Turki sekarang, "
Erdogan juga berkata kumpulan pengganas seperti PYD Syria dan kumpulan militan YPG hanya sokongan rakyat Kurdish di Syria terhad. Beliau membayangkan bahawa kumpulan tersebut mendapat sokongan daripada negara-negara Barat. "Pasukan yang memberi makan kepada pertubuhan-pertubuhan pengganas adalah berbeza. Kebanyakan rakan-rakan Kurdish kami bersama-sama dengan Turkmen dan saudara-saudara Arab di Syria telah memerangi rejim Syria dan penyokongnya. Apabila kamu melihat senjata kumpulan pengganas telah menggunakannya, kamu boleh melihat tanda-tanda negara-negara Barat, "
Beliau juga mempersoalkan keikhlasan Barat dalam menangani keganasan.
"Ia tidak penting bagi kami bahawa kamu mengisytiharkan ini dan bahawa organisasi sebagai 'pengganas'. Apa yang kamu lakukan untuk memerangi mereka? Apakah jenis serbuan yang telah kamu menjalankan di tempat perlindungan mereka? Adakah kamu mengusir anggota pengganas atau kamu ditangkap? Apakah sumber kewangan kumpulan-kumpulan pengganas?
Musuh atau kawan?
Presiden Erdogan juga berkata: “ Orang yang berdiri oleh mereka dalam perjuangan menentang keganasan adalah rakan, manakala orang yang mengambil pendirian terhadap mereka adalah musuh “. Beliau juga membidas beberapa media untuk mempertahankan serangan maut baru-baru ini di Ankara. "Sesetengah orang tamak yang tidak cekap di negara kami adalah tidak bermoral dan tidak jujur kerana mereka menggunakan kejadian itu di Kizilay untuk kepentingan diri mereka,"
"Saya fikir rakyat,yang memberi mesej yang bertentangan adalah di sebelah pihak yang sama dengan orang-orang yang menjalankan perkhidmatan untuk organisasi pengganas,". Erdogan juga berkata terdapat keperluan untuk "pakatan negara" terhadap pertubuhan-pertubuhan pengganas dan ancaman terhadap Turki.
"Saya tidak menganggap ahli-ahli parti yang berfungsi seperti lengan pertubuhan pengganas sebagai pelakon politik yang sah lagi. Oleh itu, panggilan ini bukan untuk mereka, ia adalah untuk pihak-pihak lain," katanya. Parti berhaluan kiri HDP adalah parti pembangkang sering dituduh bertindak sebagai sayap politik pengganas PKK.
Share on :

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
© Copyright Dunia Islam 2011 - Some rights reserved | Powered by Blogger.com.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates and Theme4all